Khamis, September 30, 2010

Ain dan Modul di Lambaian - Bahagian 2 (Road To Glory)



Niat asal nak baca beberapa chapter dalam buku Slow Light : Science and Application sebab esok atau lusa; 'supervisor' aku boleh muncul dengan soalan; "Okay; awak nak cerita apa pada saya hari ni--"

Tapi itu cuma niat asal; hakikatnya; aku baru baca satu perenggan hari ini sambil jaga labwork student tadi: Aku tak kira; aku nak sambung juga cerita Ain dan Modul di Lambaian: Apa yang ajaibnya; keyboard laptop aku ni kejap okay; kejap tidak: Maka anda akan nampak tanda noktah (:); tanda koma (;) serta tanda soal (--) yang ganjil: Apa kan daya; momentum menulis datang tiba-tiba:

Dalam bahagian pertama (boleh klik kalau tak tahu atau lupa); aku kata nak tulis pasal
1-Modul paling bodoh aku pernah buat - Kasih Dikasih
2-Modul khidmat pendidikan program Metamorfosis
3-Modul & ketua fasi program Road to Glory
4-Kelahiran program Soul Fusion
5-Majlis Tertinggi Kelab : Unit Modul & Aktiviti - Aku jalan-jalan cari program
6-Dulu aku dan modul Lambaian; sekarang aku dan 'modul Lambaian'

Haih; macam malas pulak: Hahaha: Macam mana ni ya-- Tak nak rasanya jadi;
"Antara ciri-ciri orang munafik ialah apabila berkata-kata (boleh jadi juga menulis kot); mereka berdusta"

Okay; aku tulis apa yang aku suka dulu: Walaupun hakikatnya aku akan suka mana-mana tulisan aku (syok sendiri): Aku nak cerita pasal Road To Glory:

Road To Glory adalah program khidmat pendidikan di Sekolah Menengah Teknik Kluang; pada tahun akhir pengajian aku (tahun 200607) 3 hari 2 malam: Pengarah program Apek aka Jimmy (KLM Batch 2005); penasihat merangkap network kuat ialah Bad; batch aku (yang deal dengan pengetua sekolah untuk program); kem komanden Azri; sama batch dengan Apek; dan lain-lain MT aku tak ingat: Hehehe: Tak ingat bukan sebab tak penting; tapi sebab semua orang sama je besar influence dalam memori Road To Glory aku; maka aku tak dapat nak bezakan MT dengan fasilitator: (serius membela diri)

Paling aku ingat; aku ketua fasi: Of course lah ingat: Pertama dan terakhir kali aku jadi ketua fasi: Aku takkan lupa peristiwa aku menangis dalam dewan; selepas tu dipujuk oleh adik-adik fasi: Serius ****!

Mana tak nya: (Intro untuk pertahankan diri)
Selepas selesai satu LDK; semua berkumpul dalam dewan; duduk membentuk bulatan kumpulan masing-masing bersama fasi-fasi mereka: Aku dengan comelnya berdiri dan mengawal dewan di depan mereka; yang aku dah tak ingat aku bebel apa ke; buat refreshment apa ke; serius aku tak boleh ingat: Tapi standard tugas ketua fasi lah: Yang aku ingat;

"Okay; kejap lagi kita boleh makan tengah hari di kantin:"
Adik-adik mula bersedia untuk bangun (mereka bersila di atas lantai):

"Kumpulan nombor 1; ::::" ayat arahan aku terhenti:

Sebenarnya aku nak mereka keluar group by group supaya tidak berterabur dan penuh gaya:
Tapi alangkah kecewa dalam hati bila mata aku yang cantik ni memandang hampir separuh dewan bangun dan terus berasakan keluar dewan dengan gembira tanpa aku habiskan ayat aku: Paling dapat mata aku melihat; fasi yang aku panggil 'abang' pun sama excited berdiri dan mengajak adik-adik keluar dewan:

Dalam hati;
"Hello; I am talking to you!"

Aku diam: Aku terus ke belakang pentas; duduk di belakang sesuatu (tak tahu nak panggil apa): Nasib baik tidak berdrama dengan mencampakkan mikrofon: Dengan bongeknya aku pun menangis: Serius **** sekali lagi:

Ada kumpulan yang tak terus keluar: Aku sangat sayang fasi-fasi kumpulan tu sebab aku dapat sense respect yang diorang beri pada aku: Ada beberapa adik-adik juga dapat sense ketidak-'respect'-an kawan-kawan mereka; dan adik-adik itulah yang pergi jumpa aku dan minta maaf:
"Kak Ain; kami minta maaf; kami tahu kawan-kawan kami tadi kurang ajar: Maybe diorang tak perasan juga kot: Minta maaf ye kak Ain: Jangan lah macam ni kak Ain: Nanti tak best la:"

Serius **** (kali ke-3)

Ini adalah point yang besar kenapa aku sangat anti dengan orang yang bercakap dengan kawan sebelah masa ada orang bercakap dengan mereka di depan: Biasanya ini berlaku semasa induksi program atau program itu sendiri: Tak susah kan nak hormat orang-- Tapi tak susah juga kan nak guris hati orang--
Pada masa depan nanti; jangan berani cakap kat anak kita;

"kurang ajar! mak cakap dengan kau ni!"

jika kita terus tak sedar yang kita sebenarnya telah banyak kali 'kurang ajar' dengan orang sekeliling kita: Peerrrgghh jauh pergi aku ni kan:

Macam biasa; orang yang kenal aku akan tahu; aku bukan manusia jenis cakap belakang: I love; I care; so I share: Post moterm malam tu juga aku buat 'drama':

"Diorang tak perasan kot Ain"; Azri memujuk bila aku tak dapat terus berkata-kata:

Serius ****! (bukan Azri; tapi keadaan masa tu hehehe)

Apa yang aku belajar; sangat besar:
  1. Aku bukanlah ketua fasi yang sudah bagus: Untuk first timer; aku patut terima kenyataan bahawa aku terdedah dengan pelbagai kekurangan:
  2. Aku takkan biadap dengan siapa-siapa yang bercakap dengan mengabaikan mereka: Aku perlu sokong mereka dengan mendengar: Aku perlu hormat mereka dengan memahami: Aku perlu tolong mereka dengan memperbaiki mana kurang melalui teguran cara baik: (kadang-kadang TERtak baik; tapi aku cuba) Itu apa yang kawan-kawan baik aku buat pada aku:
  3. Masalah perlu cepat dikongsi dan diselesaikan untuk elak salah faham dan kurangkan rasa terguris; maka mood akan lebih ceria; hubungan akan jadi lebih akrab; dan program takkan jadi mangsa: (mungkin tak semua setuju; tapi itu pengajaran aku dapat)
  4. Keempat; banyak laaaaaaaa: Sudah-sudah lah tu:

Road To Glory juga membawa aku kepada satu tanggungjawab yang aku tak pernah pikul; iaitu handle slot psiko (orang biasa sebut pasal psikodrama):

Abang Yerk ada pesan semasa sesi briefing sebelum slot tersebut:
"Korang decide nak point outkan pasal apa: Mulakan dengan slow; lepas tu ada klimaks yang buat diorang marah; geram; sedih atau tak puas hati; ikut korang lah: Yang penting kena ada cool down"
Kami semua mendengar dengan tawaduk lagi khusyuk:
"Dan; jangan banyak sangat orang bersuara"
Aku buat muka kosong; menanti ayat diteruskan:
"Hmm; jangan banyak sangat orang bersuara lah senang kata: Habis slot nanti abang Yerk bagitahu kenapa"
Masa dah suntuk:

Pendekkan cerita; walaupun ada orang kata slot tu kurang ummph dek isu kurang universal untuk semua peserta (isu rokok; yang tak merokok tak terasalah kan); slot itu berjaya ditamatkan tanpa sebarang kecederaan fizikal; tapi sedikit kecederaan emosi je: Emosi seseorang cedera sebab saudara terdekatnya meninggal dunia dengan paru-paru yang sangat rosak: Cedera itu cuba dirawat: Sembuh atau tak; wallahu'alam: Semoga roh itu dicucuri rahmat:

*Bila rokok menguasai diri (sumber: google image; hehehe)*

Berbalik kepada pesanan abang Yerk tu; kenapa tak boleh ramai bersuara (lebih daripada 2; 3 orang) ialah sebab; hmmm; alah; korang tahu kot:

Apa-apa pun; aku takkan lupa Road To Glory yang bagi aku; program yang penuh cabaran (sampai ada adik-adik lari dari sekolah; mak bapak datang; minta tolong kat abang fasi iaitu abang Black lagi; ada adik yang kena 'kacau'; ada toilet yang dikatakan tidak selamat sebab ada 'penjaga'); penuh halangan menarik (jungle tracking yang buat aku rasa aku lah manusia paling slow di dunia) tapi terlalu penuh dengan nilai-nilai kasih sayang bila kakak-kakak; abang-abang; kawan-kawan dan adik-adik saling memberi: Tak lupa juga bermulanya teeeeeeeetttttt; yang terus mematangkan diri: Fuh:

Eh; aku tak cerita banyak pasal buat modul ek-- Okay; bahagian seterusnya ;)

* Peace! Dari Gunung Berlumut; Kluang: On the way nak ke sini hari tu lah tergerak hati nak tulis pasa Road To Glory sebab lalu jalan yang sama =) Walaupun kaki berkobar-kobar nak rasa air yang jernih tapi mengalir perlahan untuk kategori air terjun dek musim kemarau haritu; walaupun jari tangan berkobar-kobar nak buat PEACE!; tapi laksa dalam tupperware takkan aku tinggalkan: Yummy!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's