Ahad, Ogos 29, 2010

Perpisahan dalam satu Ramadhan

Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah diatas suratan
Kutetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hamba-Mu

Berkumandang lagu dendangan kumpulan nasyid Brothers di HotFM semasa aku tengah driving ke tempat kerja, tiba-tiba aku termasuk ke dalam lagu, feel nak lebih. Nak kata nak ke luar negara dalam masa terdekat, macam tak nampak bayang-bayang. Berkedudukan selesa je di UTM ni. Habis yang feel tak memasal ni kenapa pulak?

Segan nak cerita sebenarnya...

Tapi aku cerita je lah.. Bukan tak ramai orang tahu pun.. =p

Aku sebenarnya teringat suasana satu Ramadhan 2007 yang lepas. Kisah Ramadhan lagi.. Masa tu mak bapak aku hantar aku ke KLIA. Dalam kereta ada adik aku. Ke adik-adik ek? hahaha... Makngah, nenek, pakngah, tok itam, nek itam, adik sepupu bagai semua berkumpul kat depan masjid KLIA, tempat parking kereta.

***********************

"Nah Ain, makan nasi ayam mak ngah. Kat sana nanti takut kau tak jumpe pulak"
Masa tu rasa nak lempang laju je mak ngah sebab buat aku rasa lagi sedih! Hehehe...

Okay aku habiskan cerita hal family aku.

Sebenarnya ada satu lagi sudut dalam kotak memori aku ni kereta-kereta lain yang berkumpul di kawasan parking itu. Kereta-kereta itu wujud sebab ada manusia-manusia lain datang untuk hantar diva (diva di situ) ini di KLIA. Manusia-manusia itu adalah keluarga Lambaian. Huhuhu.Terkejut juga ramai-ramai datang. Macam lebih daripada 4 kereta je. Rasa macam nak buat senarai, tapi malas la..

"Abang bukan apa Ain, nak jugak hantar Ain dengan kawan-kawan sebab tak pernah pergi KLIA" kata abang Afiq. Cis! Arrghh tak kira lah apa tujuan diorang, aku tetap terharu dengan kehadiran diorang, hantar aku dan 3 gadis lain di KLIA.

"Aku ingat lagi Ain, masa on the way nak hantar korang kat KLIA tu kan, aku cakap kat abang Pilo, kalau lambat tak sempat hantar Ain dengan Mai, siap abang Pilo!" cerita Fizah baru-baru ni. Macam baru je Fizah cerita, kalau tak masa trip ke Batu Layar haritu, mungkin semasa di hutan program Simbiosis V. Fizah, ko sayang aku dan Mai rupanya. *blink,blink*

Haaa. Mai ada sekali: =) Kami kan pakej. Satu, percuma satu.

"Kitorang berbuka KFC..."
Aku rasa ini aku dengar daripada penumpang kereta yang dipandu abang Zairi. Ke, sahur sebenarnya?

Dan macam-macam dialog lagi yang aku dengar dan ingat.

Tak lekang dari ingatan juga ramai-ramai keluarga Lambaian terpaksa menunggu, memerhatikan aku membuka beg BARU gedabak besar aku yang dipunggah semula sebab terlebih berat. Huahuahua.. Stok yang konon takut tak jumpa kedai, tak cukup makan, semua terpaksa dikurangkan. Memang yang memerhati dapat tengoklah stok ketupat segera yang terpaksa ditinggalkan, makanan dalam tin.. Macam banyak juga lah. Nasib baik tinggalkan, kalau tak, kapal terbang tu tak mampu terbang agaknya =p

"Dah lah, pergi cepat, aku tak nak nangis, semalam dah puas nangis.."
Mak aku cakap masa salam, peluk, cium, sebelum blah.. Keluarga Lambaian dok tengok drama sebabak yang berlangsung. Aku babai-babai semua, tengok muka sorang-sorang, happy lah rasa, teruja terharu tengok ramai-ramai melambai. Kurang lah sedihnya. Ye lah, nak terbang jaaaauuuhhhh tu.. Habis penuh sepanjang pagar besi tingkat atas aku tengok semasa turun ke tingkat bawah menggunakan eskelator dengan diorang jer. Fuyoh, ramainya.. keluarga, saudara-mara.. Kawan-kawan Lambaian juga yang lebih dan havoc, macam selalu...

***********************

"Eh korang! Ain telepon aku lah! Waahh.. Ain kau betul ke kat Poland ni? Eh korang! Ain telepon aku dari Poland lah wei...!"
Excited aku dengar suara Apek yang excited bagitahu budak-budak blok dia (KTC) masa aku telefon, dari asrama aku di Warsaw. Aku rasa tu bukan drama. Hehehe.. So kerinduan aku untuk bergosip pasal keluarga Lambaian sangatlah terubat dek layanan si Apek.

Selain Apek, Lambaian batch 2005, banyak je lagi keluarga Lambaian yang aku call, atau dalam istilah yang lebih tepat, bergayut, termasuklah abang Pilo yang sangat macam abang, As yang tak macam kakak, dan lain-lain yang tak pernah buat aku menyesal topap VOIP aku yang tak lah mahal pun, untuk berbual macam meeting-larut-malam di Kolej 9. Perbezaan benua bukan halangan. Cewah. Jauh di mata... tapi dekat...

***********************

Mana tak nya lagu nasyid di atas buat aku feeling bukan main kan. Hmm.. Okay Ain, STOP!

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Allah tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

Teman betapa pilunya hatiku
Menghadapi perpisahan ini
Pahit manis perjuangan
Telah kita rasa bersama
Semoga Allah meredhoi
Persahabatan dan perpisahan ini
Teruskan perjuangan

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hamba-Mu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga... Tuhan berkatimu

***********************

Hargailah sebuah pertemuan sebelum sebuah perpisahan...
We will miss someone when he/she is missing...
Cayolah cakap den..

4 ulasan:

~ fiza berkata...

terbaliklah ain... a.pilo y gertak aku sbb drebar secara sopan hehe akhirnya sempat jugak jmpa hehe

gosip2 larut malam siap boleh join modul as jd nenek tua lg hehe
owh...kenangan =)

ayen =D berkata...

mn ada terbaik. tulis syok sendiri je.
owh.. ko yg gertak abg pilo ek? hahaha aku salah faham cerita rupanya. takpe, motif sampai hahaha.

ala.. aku join modul nenek tua tu dari sana..! serius sweet! program apa tu ek? star 3 ek?

~ fiza berkata...

bestkn...hehe star 4 hehe

ayen =D berkata...

best sbb aku menyertai star 4 dari warsaw hahaha.. lintas langsung gitu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's