Isnin, November 30, 2009

Jodoh Dah Sampai...

Assalammu'alaikum warahmatullah...

Selamat hari isnin buat semua pembaca, terutama warga @Lambaian dan adik-adik Lambaian yang masih sakan bercuti mungkin. Mari meneruskan hari ini dengan penuh semangat..! Esok telah masuk bulan terakhir bagi tahun 2009. Selamat muhasabah diri bagi sepanjang tahun 2009 ini, dan tahun 1431 hijriah.

Apa yang pasti, perkara yang amat indah ada dalam kalendar kehidupan Zul hari ini (semalam nikah kot rasanya). Malangnya hari ini aku tak dapat sama-sama tengok Zul menyegakkan diri di samping 'kak ipar'. Takpe, aku pasti, majlis tetap berjalan tanpa aku. Cewah.. "Kau ingat kau diva??", kata abang Azwar.

Alhamdulillah, jodoh Zul dah sampai. Dalam masa terdekat nanti, ada dua pasangan juga insyaAllah akan diijabkabulkan, Atok-Eni dan Nabil-Ainul. Kedua-dua pasangan adalah warga Lambaian, yang tidak kurang hebat jasa mereka terhadap Lambaian. Atok dan Nabil, masing-masing pernah menjadi Pengarah Kelab Lambaian Masyarakat yang mesra rakyat. Eni dan Ainul pula, masing-masing adalah watak gadis sopan dan ayu yang amat menyenangkan, namun tegas dan yakin (aku serius!).

Teringat pada satu malam jamuan Kelab Lambaian Masyarakat, semasa semester pertama penglibatan aku dalam Lambaian. Tema malam itu, biru. Di luar dewan alumni, UTM. Abang Zairi pada masa itu baru ditabalkan menjadi pengarah Kelab Lambaian Masyarakat dan ada persembahan pantomin di mana watak utama lakonan ialah abang Din dan Asmida, manakala suara latar watak utama adalah abang Chuck dan kak Aina (mama Arissa). Okay, bukan tentang jamuan yang hendak aku imbaskan, cuma sebaris ucapan jenaka dari seorang abang senior (aku tak pasti siapa, masa tu tak kenal) iaitu, ".... kelab lambaian ni, kelab lambai-melambai..."

Amacam kak Eni, Ainul, abang Atok, dan Nabil. Terasa tak? hehehe... Just kidding.. jangan ambil hati no.. nanti tak awet muda hari majlis nanti ;)

Antara pasangan suami isteri sesama Lambaian yang lain, yang aku kenal ialah abang Adam-kak Ezi dan Sina-kak Aina. Dan aku rasa, macam ada lagi pasangan lain lah, tapi tak berapa nak pasti. Takut salah sebut pulak, kes naya..

Huh, aku takut nak cerita dan komen lebih tentang bertemu jodoh di kalangan keluarga Lambaian ini, sebab ada amaran berjaga-jaga dari seseorang satu ketika dulu. Maka cukuplah sampai di sini, aku membuat kesimpulan, yang bulat tak datang bergolek, yang pipih tak datang melayang (tiba-tiba). Jodoh itu ketentuan Dia, namun usaha harus ada. Kalau dah jodoh, tak ke mana, kalau tak jodoh, nak buat macam mana. hohoho.. aku macam rindu kelas bahasa Melayu zaman sekolah lah aku rasa hari ini.

Mungkin faktor mengenali satu sama lain lebih dekat, mengagumi, memahami, dan selesa bersama (bak lagu Irwansyah, terbiasa bersama) semasa saling berusaha untuk aktiviti/program, mampu mengikat hati-hati itu. Cewah..

Aku pernah baca sesuatu, antara yang aku ingat,
Kegagahan lelaki terletak pada kemampuannya menahan marah
Kehebatan lelaki mampu dilihat ketika lelaki itu diberi tanggungjawab
Kecantikan wanita terletak pada kemampuannya menjaga malu .....

mungkin adalah antara petunjuk. Namun semua itu hanyalah penyebab. Allah lah yang mengatur segalanya, walaupun nasib sehelai daun yang gugur.

Mungkin 'lambai-melambai' itu luas maksudnya, bukan sekadar hayunan tangan-tangan. Teruskanlah usaha, doa dan tawakal, asalkan 'lambai-melambai' itu tidak membelakangkan Dia, malah mendekatkan diri dengan-Nya. Bahagia itu dari Dia.

p/s Aku tahu secara brief cerita 'lambai-melambai' kak Aina dan Sina je semasa majlis persandingan mereka kat Tapah dulu. Original dari mulut tuan-tuan punya badan. Cerita pasangan lain? Kita terjah!

1 ulasan:

MrsNotSoCool berkata...

ain.. you buat i malu ler....

ingat nak gi kenduri zul..tp sina takde..jadi takleh nak lone ranger skang sbb budak kecik dah jadi mem besar..

tahniah zul, atuk eni and nabil ainul.. ada kesempatan adala nmpk muka kami berdua masa kenduri2 ni nanti..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's