Sabtu, November 07, 2009

Lambaian Ber'Refreshment'

oo epo etai etai eeaayaaah...
oo epo etai etai eeaayaaah..

oo epo etai etai..
epo itu kitu, epo itu kitu..
eeaayaaah..


Begitulah serangkap lirik yang dimelodikan semasa berkumpulnya warga Lambaian sesama sendiri atau semasa membuat khidmat pendidikan, satu masa dulu. Kombinasi lagu dan gaya itu dilabelkan sebagai, 'refreshment'. Lirik yang kadang-kadang tak terjangkau dek akal, maksud dan tujuan. Melodi yang tiada notasi muzik didokumenkan tapi mampu menenangkan dan menggembirakan. Dan gaya yang tiada nasihat pakar sukan dan rekreasi tapi mampu menyegarkan dan merapatkan 'gap-segan-silu'.

Seingat aku, refreshment epo etai itu yang juga pernal dilabelkan sebagai refreshment sembelih itik (sebab ada gaya nak sembelih itik) diajar oleh kak ikin tengku (ada kak ikin tengku sebab ada kak ikin aizad.. hehehe).

Sesi sesuatu 'refreshment' biasanya ditambah dengan kehebatan kakak/abang/adik yang mengajar dengan ayat 'gorengan' yang mantap, akan mampu menghiburkan, merapatkan ukhuwah dan mencatat satu memori indah. cewah..

Ada banyak lagi refreshment gaya lagu berulang yang diajar sedikit demi sedikit ini dengan tempo yang sederhana laju, lagi menenangkan. Contoh lain,

Dam dam da da,
di dam dam da da,
di dam dam da da,
di dam di dam dam dam..

haaa.. Serius, kalau taip, memang tiada yang spesial. Entah hape-hape.. tapi bila dimelodi dan digayakan, sangat best! Dam dam da da ni siap ada dua versi. Satu, abang Din ajar. Dua, Bad + abang Afiq, versi Borneo katanya, dekat-dekat gelanggang tenis KTC masa tu. Lebih kurang ala remix, but I like the traditional one more.. hehe.. Jangan kecil hati ye Bad dan abang Afiq ;)

air terjun tepi gunung
tempat orang bermain
tempat tinggal tukang kebun
dan anaknya mahani

Juga adalah serangkap dari 3 rangkap sejenis 'refreshment' yang dimainkan berkumpulan, duduk dalam bulatan. Sweet je rasanya 'refreshment' ni walaupun lirik ntah hape-hape. Boleh digam oleh pihak tertentu.

Tak kurang juga 'refreshment' moden, yang lebih kontemporari.

Ada nilai tersendiri untuk tiap satu 'refreshment'. Untuk sekadar hiburan, menyegarkan, menguji kepantasan dan kepekaan, dan tak kurang juga yang boleh bentang 'moral value of the refreshment'. Semuanya bergantung kepada cara persembahan dan pembawaan seseorang semasa mengajar/mengetuai sesi 'refreshment'. Ye tak? Hmm.. susah pulak aku nak terangkan perenggan ini dengan tulisan. Kalau tak paham, kita 'face to face' je lah. hehehe...

haaa.. semasa sesi 'refreshment'. Kadang-kadang yang dikatakan 'refreshment' ini bukan lah ada sesi tertentu. Tiba-tiba je nak main. Ye tak? Sambil berkumpul, mula-mula 5 orang, ale-ale 7, 10, 15.. semakin besar bulatan dalam satu pemainan tu. Contoh, game ,

Pindahkan tempat batu kecil itu
Pindahkan ia ke sana ke mari
Si betina bertelur telurnya tinggal satu
Telur, telur, telur, telur

Huh, tak larat pulak aku nak review satu persatu 'refreshment' atau game di sini. Nanti dah jadi ala dokumentasi 'refreshment' yang pernah satu ketika dulu nak diwujudkan sebagai aset Kelab Lambaian Masyarakat, tapi tak terbuat oleh generasi aku dan sebelumnya. Generasi selepas aku, atau generasi akan datang, wallahu'alam. Mungkin ada kelebihannya menjadikan aset Lambaian ini, iaitu kumpulan 'refreshment' atau game secara bertulis/video sebagai rujukan, tujuan persembahan atau kenangan. Tapi kalau tidak pun, turunkan 'refreshment' dan game ini secara tradisional, melalui lisan pun, tak kurang hebat nilainya.

Semoga dalam berhibur, dalam merapatkan ukhuwah, kita sentiasa ingat bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, yang lebih kurang maksudnya,
Baginda risau umat Baginda akan lupa Allah pada dua ketika. Iaitu, ketika dipuji dan ketika ketawa. Semoga dalam bersuka ria sehingga ketawa itu, kita cuba untuk tidak lupa Dia, sebab nafas dan detik jantung kita milik Dia.

Wallahu'alam...

Selamat Hari Sabtu ;)

6 ulasan:

Roza Yusoff berkata...

thanks ain, soo sweeet huhu... terkenang memory dlu2

saiyidatul berkata...

ye.btul kak roza.jd kenangan indah smp bile2 smp rindu ngn lambaian..thanks ain :)

biskutrajin berkata...

aaa...besnya zmn dolu2 ain...pindahkan tempat

ayen =D berkata...

thanks baca.. ain mmg sweet kak roza.. sama2 ye sai.. best zaman dolu2, nak2 ada aku, biskutrajin.. hehehe..

MrsNotSoCool berkata...

roza...smpi hati ko membisu dengan aku.. hahaha

ayen mmg sweet..

(sambung dam di daa daa dlm otak)

sheqin berkata...

ooo..epo etai tai eyaaahhh..
haha, sudah lame x nyanyi...

pastu
"pindahkan tempat batu kecil ini..
pindahkan ia ke sana ke mari.."
tp xguna batu, guna pen pon jadik jer..

=D

-kak ikin tengku-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's