Khamis, Disember 03, 2009

Sekitar Majlis Perkahwinan Zul & Liza - 30 Nov 09


Majlis ini diadakan di Baling, Kedah. Cara mudah hendak sampai ke Baling adalah dengan berpandukan pengalaman serta papan tanda jalan. Jadi jangan siapa-siapa cuba sms aku tanya jalan mana nak pegi Baling, sebab ini aku rasa kali pertama aku memandu ke Baling.

Setelah sampai ke pekan Baling, dengan berpandukan kepada peta kad kahwin, kami berjaya sampai walau ragu-ragu pada mulanya.

Untuk tidak meragukan diri sendiri, kami terjah terus bilik pengantin, supaya benar-benar betul kenduri yang kami hadiri ini. Mujur betul.

Setelah menseperaiskan pengantin yang sedang memegang pisau untuk bergambar, kami keluar untuk makan. Melihat kepada sekitar rumah, kenduri ini banyak mengekalkan elemen-elemen tradisi lagi bersifat asli.

Menu makanannya yang berlainan dari kenduri luar Kedah adalah Gulai Daging Lembu dan Batang Pisang, Gulai Ikan Masin dan Kerabu Pucuk Paku Pakis dan Tauge. Memang orang sini je buat. Rasa? Sedap!

Setelah selesai makan, kami sekali lagi menerjah bilik pengantin untuk sesi dokumentasi tanda betul-betul sampai majlis ini dan memohon diri untuk pulang. Kurang-kurang ada wakil dari @Lambaian yang memeriahkan majlis mereka. Dengar dari Zul, Usop dan Black pon ada datang, tapi awal dari kami. Tidak berselisih la agaknya.

Sebelum berangkat, kami sempat melihat secara dekat, kumpulan gendang Silat Gayung Kg Batu membuat persembahan. Lengkap dengan gendang, serunai, harmonika dan kerincing (ye ke?) Ini juga jarang dijumpai untuk majlis kahwin kat dewan mana-mana.

Jumpa lagi nanti di majlis kenduri Nabil & Ainul.

3 ulasan:

ayen =D berkata...

wah.. menariknye lauk kenduri kawin dia.. dan persembahan juga.. mmg ain tak pernah pegi kenduri macam tu.. huhu.. sayang2.. seribu kali sayang..

eh, nak gi kenduri nabil n ainul ek? nk pegi gak.. tp tgh cari orang2 yg pegi ni.. sapa lagi?

zairibaharom & ekinkhalil berkata...

zul..tahniah be..aku mtk ampun xdpt dtg.. aku doakan korg bahagia..hadiah nnt kte jumpe k.. slmt pengantin baru be..hehe

Unknown berkata...

Tahniah zul..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's