Selasa, April 13, 2010

Makcik yang melatah

Tersebut al-kisah, suatu masa dahulu~
bersama-sama keluarga Lambaian menimba ilmu..
tau tak tau tak? Wawasan 05? 
menandakan cerita ini sudah berlalu 5 tahun dahulu..
Program anak angkat di Mersing, hasil usaha Lambaian yang telah berhempas pulas untuk menjadikan program ini suatu kenyataan..
of course, ada yang menangis, ada yang kena marah, kena tengking, kena reject, standard la tu beb, tapi bare in your mind, semua itu adalah salah satu proses untuk menimba ilmu yang confirm tiada dalam silibus pembelajaran UTM. Cuba tengok dalam silibus study anda semua, ada tak ilmu berdamping dengan masyarakat setempat? ada tak ada tak? hohoho

Nak dijadikan satu kisah, ada satu slot yang dihadiri oleh penduduk kampung.Waktu malam tak silap saya. ada satu makcik tu, terkenal dengan melatah.. saya yang tak pernah tengok orang melatah, excited la mengusik, yela kan, tak percaya ada orang macam tu, ni mesti dia buat main2 ni.. Ujar diri ku kepada diri ku sendiri.

Antara usikan saya dengan Makcik tu (lebih kurang la dia cakap macam tu, tak ingat la beb):

Bila dikata "Makcik, yeke??"
Makcik tu pula spontan jawab dengan penuh aksi: "Eh engkau iye la iye la ewah" 
Bila dikata "Makcik tipu!"
Makcik tu balas dengan penuh aksi jugak la: "Eh aku tipu engkau, iye aku tipu Eh!"
Bila dikata "Makcik!! Lipas!!"
Makcik dengan gaya nak ultraman kot: "Mana lipas mana? Eh engkau lipas eh"

Dan 1001 lagi usikan, yang mana of course saya tak puas hati, kenapa jadi macam tu, saya naik penat pikir, so malas nak layan mak cik tu, kesian anak dia tenangkan mak dia.. ehe, minta maaf ye makcik. Masa tu, Ada KLM'ianz yang sambung usik makcik tu, saya dengar je la, and saya duduk dekat dengan makcik tu. So, memerhati sambil berfikir~

Yang best nya, makcik ni, kalau di usik,
"makcik! tumbuk dia makcik!!"
Makcik dengan gaya superwoman gagah perkasa, buat gaya menumbuk: "nah engkau! aku tumbuk eh tumbuk!"
"makcik tendang dia makcik!!"
"aku tendang kau nah!" sambil angkat2 kaki dia
"Makcik cubit makcik!!"
"cubit cubit aku cubit eh!" sambil buat gaya nak cubit
Tapi Alhamdulillah dia sekadar membuat gaya, tiada la adegan-adegan keganasan yang sebenar dari makcik tu

Kemudian.. JENG JENG JENG
ada la seorang peserta program ni, yang pasti seorang jejaka, bawa Tin Biskut. lalu depan makcik tu,
TANG!!! terjatuh kan tin biskut depan makcik tu. Makcik tu apa lagi:
"HIYARKKK!! eh! aku tendang!!"


sekelip mata, terkedu saya, makcik tu tendang saya?? saya tak bersalah okayyy, dah tak mengusik dah makcik tu okaayyy
"makcik! kenapa makcik pukul saya? saya tak buat apa2 pun.." saya mengaduh sambil menggosok kaki saya yang kesakitan ditendang super-makcik itu..
"Pukul? eh pukul engkau eh!"
PANG! makcik tu tampar saya pula, saya terkedu buat kali ke dua, peserta-peserta yang lain dah terburai gelak kan saya, merah muka saya kena tampar dengan super-duper-makcik tu

"Makcikkk!! Sakit la makcikkkk" 
tatkala makcik tu nak mem-praktik-kan bakat-bakat terpendam dia lagi, saya terus cabut lari, anak dia pula jadi mangsa,, penat juga anak dia nak tenangkan mak kesayangan dia..


Pengajaran: Jangan pandai2 mengacau kebahagiaan warga emas yang kuat melatah, mereka banyak ilmu terpendam

Baik korang ngaku, siapa yang jatuh kan tin biskut tu?
uuu...

6 ulasan:

*~ eLiEnZ 87 ~* berkata...

Siapa perasaan kewujudan Super-Makcik dalam Wawasan 05?

Adam Ruslan berkata...

Ini cerita pertama dari Elya. Ada gak sambutan dari seruan. Agak baik untuk percubaan pertama.

Cuma ada sikit lagi pengaruh sms dalam titipan. Minor je.. dah dibetulkan pon. Heheh.

Nak dengar dari Fizah dan Anur pulak.

Usop cemana?

elya berkata...

alaaa, cikgu saya ajar bahasa sms aaa.. huhuhu, tuan besar ni sensitif laa.. hehehe
anyway~ cter ni xsberapa pun~
1star!

fiza berkata...

aduh en. amani... susahla nk buat ayat y sedap d dengar mcm sinetron dramalova haha
tengah menulis nih tapi.....buat ayat mcm thesis blh? hikhik

ayen =D berkata...

nampak sangat aku tak teribat dalam usaha nakal orang2 tertentu ni sebab aku tak tahu siapa makcik yg dimaksudkan..

pe2 pn, kesian elya..

*~ eLiEnZ 87 ~* berkata...

kena berusaha lagi supaya cikgu tak sakit kepala check grammer malay kita semua =)

ayen, xtahu eh siapa makcik tu? ok2, mu tak terlibat dengan jejaka tin itohh..

siapa2 tau x? eshk2, nak kejar jejaka tin ini =P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's