Sabtu, Mei 02, 2009

Kisah Pertama Kau dan Aku

Assalammualaikum warahmatullah..

Pada beberapa hari lepas, aku ada baca satu blog.. yang menceritakan satu kisah.. Kemudian aku berfikir.. "macam pernah ku dengar cerita ini.. tapi di mana ya...?"

aku fikir punya fikir.. (tak lah lama sangat sebenarnya aku fikir.. sekejap je pun..) yeah! aku dah ingat dah.. pada hari temuduga untuk menjadi ahli KLM.. ya.. pada hari itu!

aik? macam mana hari temuduga boleh dengar-dengar cerita? haaa.. semasa menunggu giliran ditemuduga.. aku ingat juga situasi aku ala-ala nervous (poyo je kan nak nervous.. hahaha) dan ditenteramkan oleh seorang jejaka bernama abang Pilo.. hehe.. dan, cerita daripada seorang jejaka yang sangat bersungguh-sungguh gayanya, teratur kata-kata, penuh perasaan ekspresi muka dan intonasi suara yang sangat menarik perhatian.. cerita dari pengantin baru kita, abang Wak..

apa cerita dia? haaa..

"adik-adik nak dengar satu cerita tak?"

"nak...!!" hello.. kita kan akan ditemuduga.. takkan la pengarah kelab tanya nak dengar cerita ke tak, kita nak jawab tak nak kan?

"okay, abang Wak nak cerita ni... pada suatu hari..."

*ceritanya bermula******************************************

pada suatu hari, ada satu perlumbaan menaiki tangga yang saaaannggaaaaattt tinggi.. perlumbaan itu disertai oleh katak-katak.. banyak binatang datang untuk tengok perlumbaan tu..
perlumbaan pun dimulakan..
1...2... 3...!!
katak-katak semua melompat.. melompat.. melompat.. bayangkan lah.. tangga banyak.. tinggi... melompat.. melompat..
(abang Wak bercerita dengan mimik muka katak yang penat untuk menaiki tangga.. hehehe)

binatang-binatang di sepanjang track tu bersorak.. nak tau apa sorakan yang ada?
"wei.. dah la wei.. tangga ni tinggi la.. !! korang takkan dapat habiskan punya lah.. korang mesti penat la woi.. berhenti la woi.. jangan buang masa.. jangan buang tenaga..."
(abang Wak menyebut dialog satu persatu dengan jelas dengan mimik muka sangat real dan meletakkan tangannya di mulut persis tarzan...)

then, ada katak yang putus asa..
"ha ah la.. tak larat lah.. malas la aku buang masa.. baik aku berhenti.."

tinggal lah dua katak lagi..
(tak silap aku, ada tiga katak kalau ikut cerita pengantin baru ni..)

melompat lagi, melompat.. daaaaannn terus melompat..
(sambil membuat gaya lompat tak lompat, lari tak lari..)

"udah-udah la tu.. ko kecik, tangga ni tinggi lagi.. mana boleh katak habiskan perlumbaan ni... wooii.. dah la woooii.. balik la woooii... sudah la..."
(semua adik-adik yang sedang tunggu giliran ditemuduga tekun, termasuk lah aku..)

"huh, tak larat aku lah.. biar la sekor katak ni sorang-sorang panjat.. "(maksud aku, sekor-sekor)
"hilang akal agaknya katak yang satu ni.."

seekor katak lagi berputus asa..
lompat.. lompat..
huh..
akhirnya..
katak yang satu ni pun sampai ke garisan penamat..
dan dialah pemenang perlumbaan tu..

(aku masih tekun, menanti, apa yang jadi lepas ni? kenapa abang Wak ni cerita pasal katak kat DSK ni? huhu..)

kenapa katak tu menang? macam mana katak tu boleh sampai ke puncak?
(abang Wak bertanya.. ek allo.. dia tanya kita pulak.. hmm.. kenapa ek..?)

"sebab dia pekak..!!"
(adus.. diorang ni buat lawak pulak abang tu tanya..)

haaa.. betul..!
(wah.. memang tu ke jawapannya?.. hmm.. )

*******************************************************

okay.. begini lah serba sedikit... terima kasih kepada abang Afiq kerana menge-post alkisah ini di blog beliau, membuatkan aku teringat balik kisah ini.. hehehe.. ini hanyalah penceritaan semula aku berdasarkan ingatan aku terhadap situasi dalam dewan pada petang temuduga tersebut. versi bertulis yang lain, boleh tengok di blog abang Afiq, (klik sini). untuk mendapatkan 'gorengan' cerita sekali..

itu lah dia..
cerita pertama yang aku dengar daripada warga Lambaian..
cerita yang diakhiri dengan "the moral value of the story is..."
kisah pertama yang buat aku faham, apa maksud bercerita dan menggoreng sebagai seorang warga Lambaian..
ini lah dia..
kisah pertama kau dan aku (kau = Kelab Lambaian Masyarakat)

p/s saje je nak poyo-poyo buat tajuk macam ni.. ahakz.. thanks again to abang Afiq membuatkan ain mengimbau alkisah ini.. ;)

Jangan lupa, AGM pertama 6-7 Jun 2009. Kali ini harap penyertaan semua. Yang tak dapat datang Sabtu, datang je hari Ahad. Sempat lagi masuk mesyuarat AGM. in focus-->(klik di sini) perhatian-segera-1st-agm-hari-keluarga.

1 ulasan:

ayen =D berkata...

sori la semua.. aku tak tau apa masalah tak boleh besarkan tulisan ni.. scroll je la mouse u all yer hehehe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's