Rabu, Februari 24, 2010

Wawasan'05 ; Di Sebalik Tabir (Part 1)


Assalammu'alaikum warahmatullah...

Both photos above look familiar?
Yes, for me, they are familiar. Even the memories behind the photos...!!

**************************************

"haaa.. Ain.. Ketua Khidmat Pendidikan kan?"
"yup.." jawab gadis yang di semester ke-3 pengajian Ijazah Sarjana Muda di UTM itu.
"tau Ketua Khidmat Pendidikan buat apa?"
"tak tau.." jawab gadis itu lagi tanpa rasa bersalah di surau KTC, S01 sambil bersila.
"haaa.. kerja kau, tahu apa yang kau kena buat, dan buat..."

Itulah SAHAJA perbualan aku bersama pengarah Program Khidmat Masyarakat, yang dinamakan Wawasan'05 semasa mesyuarat pertama program tersebut. Itulah arahan pertama pengarah untuk aku. Huh.. tak mesra alam langsung.. =p Kak Rozza ke, kak Ikin jugak lah yang aku dampingi selesai mesyuarat, untuk tanya apa harus aku buat. I have no idea...! Aku cuma ada pengalaman dalam khidmat pendidikan ini, dengan menjadi Fasilitator KLM sahaja.

**************************************

"Ain ada kamera best kan? Nak pinjam.."
SMS pagi-pagi buta. Dengan mata kelat aku gagahkan diri untuk bangun tidur dan bersiap sikit apa patut, aku keluar dari S25 menuju ke sebuah kereta.
"Kitorang pinjam ye.. Ude, ko tengok kamera tu sama standard tak dengan kamera kau? hahaha" kata abang Yerk. "haaa.. okay okay.. boleh ni.."
"terima kasih ya ain, kitorang pinjam, nak bawa gi Mersing.. tengok tempat untuk program KM"
"okay...", aku jawab pendek, malas nak keluarkan suara serak bangun tidur aku.
"ain, satu lagi.. orang kata kan, nak tengok pompuan cantik ke tak, tengok masa dia baru bangun tidor.. ain cantiklah.." abang Yerk mengayat.. patutlah dia memang nak kerja dalam bidang Human Resource.. dasar ayat manis nak pinjam barang orang.. hahaha..

**************************************
"ko tak segan ke ko sorang-sorang pompuan ikut kitorang ni?", tanya pengarah program.
Aku diam. ek eleh.. Dah aku diajak pergi, lepas tu tak de pompuan lain boleh ikut, ko tanya aku lagi. Malas aku nak layan.

Satu kereta yang dipandu oleh abang Zairi, ada aku sebagai co-pilot setia, pengarah program, abang Pilo dan Zul yang duduk di bahagian belakang meneruskan perjalanan di bulan Ramadhan ke Kampung Tanjung Resang, Mersing untuk follow up program Khidmat Masyarakat (KM) yang boleh dianggap sebagai program besar ketika itu. Sekarang pun aku rasa KM adalah program besar. hehehe..

Jumpa ketua kampung, bekas guru kepada pengarah program, jumpa ibu Pah, yang ada chalet di kampung itu dan jalan-jalan singgah menyinggah yang lainnya untuk tujuan penajaan. Termasuklah ke pejabat apa ntah.. macam ada YB lah yang pastinya.. Paling aku ingat, berbuka puasa di tepi jalan dengan kuih karipap dan air tebu, sambil duduk dalam kereta. Memang tak lupa...!

**************************************
Induksi program memang besar-besaran. Dah macam berkampung di Dewan Sri Kempas masa tu. Paling dominan ialah warga Lambaian yang membuat cross-stitch sebagai cenderahati keluarga angkat. Aku adalah salah seorang daripadanya...! Pertama kali belajar buat cross-stitch dan terasa sangat at home...!

Tiba-tiba ada topi putih diterbalikkan di depan mata aku.
"Cepat-cepat.. nak seposen.. seposen je..."
Haih.. seposen...?
Haaaa.. amik la..

Malam tu, kami menonton filem Anak Mami Kembali di Dewan Sri Kempas beramai-ramai. Budak-budak lelaki yang tak malu siap baring-baring dah di depan skrin (a.k.a dinding putih dewan). Aku sebelah kak Aina masa tu. Gelak terbahak-bahak pun ada.. Memang at home...!

Owh, apa kaitan dengan seposen tadi? Duit itulah antara yang menyumbang untuk membeli VCD filem malam itu.

bersambung...

17 ulasan:

MrsNotSoCool berkata...

huish... hahaha blaja cross stitch..mmg at home hehehe

zairibaharom & ekinkhalil berkata...

haha.berbuke di tepi jalan makan murtabak.haha. kuih2 sokmo. so sweet oke utk diingat kembali!!=p

AFIQ zainal berkata...

argh..memori..memori...
ketua unit teknikal n peralatan...ajk??
nabil yang kurus n muda(masa itu la)..ngan liz...ahaha

nor ain berkata...

seyes kan kak aina.. ms tu org yg tau buat dgn tak tau buat nampak sm je, sbb asalkan ada cross.. padahal dibahagian belakang, patutnya seragam tp ain buat lintang pukang.. sahih amatur..

eh, abg zairi makan murtabak? kenapa ain tak amik murtabak abg zairi ek?

aarrgghh.. abg afiq..!! jangan risau, ain akan sebut satu demi satu nama.. dari kurus ke gemok dan gemok ke kurus..

~ fiza berkata...

fuh...btl2 memori...
dr sini la belajar mcm2 hehe
program ni jgkla blh jd permulaan rapat ngan sume org....

Kotak Hijau berkata...

fiza..ngn aku ko tak rapat pun..hihi

Kotak Hijau berkata...

cross stitch?? name ape tu? utk ape

ikien aizad berkata...

S.K.T.R --> Sekolah Kebangsaan Tanjung Resang..yey!!~
akak tak pernah dapat sentuh cross stitch tu!!~hu..tak berpeluang..

Unknown berkata...

Nie la pengalaman aku dpt family dgn Asmida, mula pening aku ikut rentak dia.. semua aku buat xkena..huhuhuh..

tapi time majlis penutup dia dtg lambat (time tu dia MC majlis) sebab ikut aku mandi laut..huhuhu

Kotak Hijau berkata...

ko rosak kn org din..ish2
ikin mmg.. bab camtu lari

ikien aizad berkata...

banyak la lari..
kena kuar cari duit..
duit takde mane nak jalan program..aiyahhh...
ntah sape ntah pengarah program nih..hu~

sekeluarga angkat dengan fara..hehe..:-p

ayen =D berkata...

siapa pengarah program.. haaa.. tgk sape yg kena.. hahaha..

ala abg din, bkn main lagi marah orang yg pi mandi laut ms satu slot tu, rupanya dia sama, siap ajak As lagi.. ntah hape2.. hahaha..

laaarr.. kak ikin tak pegang ker? huh, takpe2, nnti kita cuba buat len kali..

fiza, rapat dgn aku camne ek.. hehehe..

usop, crossticth tu, macam.. ala.. nnti ko suruh pengarah program tunjuk lah camne.. hahaha..

Kotak Hijau berkata...

pilo ..nmpk telinga jek

zairibaharom & ekinkhalil berkata...

mane leh ain amik murtabak driver. driver perlukan tenaga oke.huahaha..=p mmg terbaik pgm nie!!tahniah usop & de geng..=p

~ fiza berkata...

ain n usop : rapat tu maksud aku blh sembang2,gelak2, n wat aku terikat kt klm... kalau x, sblm tu aku tkt kt pengarah program wawasan ni haha lps tu xde mknanya hahaha

gamba first tu wat aku teringat betapa kelam kabutnya protokol ms tu haha tunggang langgang...hadoii n x di lupakan menyanyi lagu celion dion beramai2 di DSK

soo mengembalikan memori hehe

Kotak Hijau berkata...

tau pun takut..haha..nasib baik pilo tau picthing2..harap kn ko fiza..hampes..suara aku ad menyumbang sket

~ fiza berkata...

suara ko sumbang sket, aku banyak haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

@Lambaian's